Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej.
Sprawdź cel, warunki przechowywania lub dostępu do nich w Polityce Prywatności.
 
 
 

Top Artyści

Legenda

  • Dodany komentarz
    Dodany komentarz
  • Dodany tekst
    Dodany tekst
  • Poprawka tekstu
    Poprawka tekstu
  • Dodane video
    Dodane video
  • Dodany do ulubionych
    Dodany do ulubionych
  • Dodany TAG
    Dodany TAG
  • Uzupełniona metryczka
    Uzupełniona metryczka
 
teksty wg wykonawców
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ż Ź 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
◄ poprzednia
1 2 3 4 5 6 7 8

Lady Pank

 - Biografia

Nazwa zespołu: Lady PankLady Pank - Lady Pank Box
Pochodzenie: Polska
Rok założenia: 1981
Gatunek: nowa fala, rock, pop rock
Wytwórnia: Sony Music
Sprawdź w empik.com: Lady Pank

Początków Lady Pank należy szukać w krakowskim Teatrze STU. To właśnie tam poznają się młody poeta Andrzej Mogielnicki i Jan Borysewicz, grający wtedy jeszcze w Budce Suflera. Razem pracują nad krążkiem Izabeli Trojanowskiej „Układy”, a ten drugi tworzy między innymi „Obejdzie się bez łez” oraz „Nie wierz nigdy kobiecie”. Nieznacznie później, bo już jesienią 1981 roku Borys opuszcza Budkę i we wspomnianym już teatralnym studio nagrywa muzykę do kawałka „Mała Lady Punk”. Słowa do tego utworu pisze Mogielnicki, a świetna współpraca owocuje decyzją o założeniu wspólnej kapeli. Pierwsze nagranie osiąga ogromny sukces, pnie się szybko w górę list przebojów, toteż nowa grupa wypuszcza kolejny numer – „Minus 10 w Rio”.

Skład nowego zespołu nie jest jeszcze ustalony. Podczas nagrań pojawiają się tacy muzycy jak Wojciech Bruślik, Andrzej Dylewski, Edmund Stasiak, Janusz Panasewicz, Andrzej Polak, Paweł Mielczarek, a propozycję współpracy otrzymują także Mieczysław Jurecki i Wojciech Morawski. Latem 1982 roku grupa debiutuje oficjalnie w warszawskim Parku, by po chwili wykrystalizował się ostateczny skład kapeli, czyli Borysewicz, Panasewicz, Mścisławski, Stasiak i Szlagowski. Wtedy też wypuszczony zostaje pierwszy singiel pod tytułem „Mała Lady Punk/Minus 10 w Rio”, a sukces pierwszego kawałka powoduje, iż staje się on nazwą zespołu na zawsze. Grupa idąc za ciosem szybko tworzy nowy materiał, w tym między innymi sławne „Mniej niż zero”, „Kryzysowa narzeczona”, „Fabryka małp”, „Zamki na piasku”, „Wciąż bardziej obcy”, „Moje Kilimandżaro”, które tak jak pierwszy utwór bardzo szybko zyskują na popularności.

Rok 1983 przynosi debiutancki longplay sygnowany nazwą zespołu – „Lady Pank”, a grupa konkuruje już na równi z takimi kapelami jak Perfect, Oddział Zamknięty, Bajm, Lombard czy Manaam. Muzycy nie karzą czekać długo na kolejny materiał. Rok później na półki trafia już „Ohyda” – bogato zaaranżowany album, który tak jak pierwszy odnosi fenomenalny sukces. Dzięki ciężkiej pracy muzycy koncertują podczas setnego wydania listy Radiowej Trójki w Sali Kongresowej, pojawiają się na Rock Arenie w Poznaniu, a w Opolu prezentują „To jest tylko rock and roll”. Po wykonaniu „Białych żagli” Republiki, między fanami obydwu grup dochodzi do otwartego konfliktu, jednak sami muzycy znają się prywatnie, a swoją przyjaźń przypieczętowują tekstami Ciechowskiego do albumu „Tacy sami”.

Koniec 1985 roku to bardzo długa trasa koncertowa. Lady Pank pojawia się na scenie nie tylko w Polsce, ale także w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Grupie udaje się nagrać kilka kawałków po angielsku, a w między czasie wypuścić także single „Sztuka latania” oraz „Raport z N./Rysunkowa postać”. Ten pierwszy trafia na kompilację różnych artystów o tym samym tytule. W tym samym roku Lady Pank występuje podczas Festiwalu w Sopocie, a Borysewicz wspomagany przez Panasewicza wydaje album „O dwóch takich, co ukradli księżyc” z muzyką do filmu o tym samym tytule. Nieznacznie później zespół pojawia się festiwalu Midem w Cannes, a także zdobywa wyróżnienie i nagrodę główną na Tokio Music Festival.

W 1986 roku Lady Pank zostaje jednak zawieszone z powodu występu, podczas którego lider pojawił się na scenie pijany. Rok później grupa wraca na estradę, jednak to nie jedyna przerwa w historii kapeli. Wielokrotnie zmieniane składy, a także próba solowych karier zarówno wokalisty jak i muzyków, powodują, że Lady Pank na scenie pojawia się dopiero w 1994 roku. To już zupełnie odmłodzona grupa, która bardzo szybko wydaje krążek „Nana” – jeden z najważniejszych w historii zespołu. W kolejnych latach muzycy dużo koncertują, a w 1997 roku na półki trafia „W transie” – płyta o dość dyskotekowym charakterze. Na rockowe brzmienie nie trzeba czekać jednak długo, bo już rok później na rynku pojawia się album „Łowcy głów” – ciężka i mocna w brzmieniach gitarowych produkcja, która przez fanów zostaje przyjęta bardzo entuzjastycznie.

Rok 2000 to przede wszystkim bardzo długa trasa koncertowa, która promuje świeży materiał „Nasza reputacja” wydany jesienią tego samego roku. Ten krążek to kompilacja wypuszczona z okazji 18. urodzin Lady Pank. Już dwa lata później w sprzedaży ukazuje się album „Besta besta” – również jubileuszowe wydawnictwo, wyprodukowane tym razem z okazji dwudziestolecia działalności scenicznej. Na płycie odnaleźć można najlepsze utwory Lady Pank, które w internetowym plebiscycie mieli szanse wybrać najwięksi fani zespołu. Po czterech latach od ukazania się „Naszej reputacji”, na rynek trafia „Teraz”. Przy pracy nad tym materiałem udział bierze także Mogielnicki, który wcześniej zupełnie odciął się od grupy. Pierwszym singlem, który ma promować płytę staje się „Sexi-Plexi”, jednak to „Stacja Warszawa”, jako drugi utwór osiąga ogromny sukces komercyjny.

Kolejny rok to liczne występy i nagrody – Fryderyki, Top Trendy, Festiwal Jedynki. Muzycy podczas koncertów często występują z Pawłem Kukizem, a już rok później mogą świętować 25. lecie istnienia zespołu. Wielka trasa koncertowa uwieńczona na scenie w Opolu promuje krążek „Strach się bać”, który także odnosi ogromny sukces. Po czterech latach przerwy grupa wraca z albumem „Maraton”, który promuje szybko wznoszący się na szczyty list przebojów, kawałek „Dziewczyny dzisiaj z byle kim nie tańczą”.