Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej.
Sprawdź cel, warunki przechowywania lub dostępu do nich w Polityce Prywatności.
 
 
 

Top Artyści

Legenda

  • Dodany komentarz
    Dodany komentarz
  • Dodany tekst
    Dodany tekst
  • Poprawka tekstu
    Poprawka tekstu
  • Dodane video
    Dodane video
  • Dodany do ulubionych
    Dodany do ulubionych
  • Dodany TAG
    Dodany TAG
  • Uzupełniona metryczka
    Uzupełniona metryczka
 
teksty wg wykonawców
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ż Ź 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
◄ poprzednia
1 2 3 4 5 6 7 8

Maanam

 - Biografia

Nazwa zespołu: MaanamMaanam
Pochodzenie: Polska
Rok założenia: 1976
Gatunek: rock
Wytwórnia: Pomaton, Kamiling Co
Sprawdź na empik.com: Maanam

Kiedy w 1976 roku Marek Jackowski opuszcza grupę Ossjan i udaje mu się zagrać z Milo Kurtisem w warszawskim Teatrze Studio, podejmuje decyzję o stworzeniu nowego zespołu. Obydwaj muzycy próbują nadać duetowi nazwę biorącą się z liter ich imion i po rozwinięciu „M-a-M” wybierają ostatecznie dostojnie brzmiące słowo „Maanam”. Początkowe orientalne brzmienia, szybko przeistaczają się w muzykę zdecydowanie bardziej rockową. Wtedy też, podczas koncertu w poznańskim klubie Aspirynka, do grupy dołącza Olga Jackowska – żona lidera Maanamu. Na scenie pojawia się jako Kora i ostatecznie podejmuje stałą współpracę z kapelą.

Rok później z ekipy wycofuje się Milo Kurtis, a jego miejsce zajmuje John Porter. Muzycy koncertują w ekstrawaganckich strojach, są energiczni i bardzo szybko porywają publiczność. Porter gra z Maanamem jednak tylko dwa lata i w 1979 roku zespół znów zmienia swój skład. Ostatecznie Kora i Marek we współpracy z Ryszardem i Krzysztofem Olesińskimi, a także Ryszardem Kurpidurą, nagrywają kawałki „Oprócz” i „Hamlet”. Rok później Maanam debiutuje w Opolu z utworem „Boskie Buenos”, a spektakularne wystąpienie powoduje, że grupa staje się znana na znacznie szerszą skalę. Jeszcze w tym samym roku na półki trafia debiutancki longplay sygnowany nazwą kapeli – „Maanam”, który zawiera takie przeboje jak „Boskie Buenos”, „Oddech szczura”, „Stoję stoję” czy „Karuzela marzeń”. Na płycie gościnnie pojawia się także saksofonista Zbigniew Namysłowski, a nie spoczywający na laurach muzycy występują w filmie „Wielka majówka” Krzysztofa Regulskiego.

Na kolejną płytę fani czekają do roku 1982. W czasie stanu wojennego na półki trafia krążek „O!”, na którym usłyszeć można „O, nie rób tyle hałasu” czy „Paranoja jest goła”. Album odnosi jeszcze większy sukces niż jego poprzednik i sprzedaje się w nakładzie przekraczającym 1,5 miliona egzemplarzy. Nieznacznie później Maanam prezentuje singiel, który staje się ich największym hitem i wizytówką zespołu, czyli „Kocham Cię, kochanie moje”. Wtedy także zespół podpisuje pierwszy kontrakt z grupą ROGOT. 1984 rok przynosi nowy krążek Maanamu – „Nocny Patrol”, który dzięki producentowi Neil’owi Black’owi zostaje wydany także w wersji angielskiej jako „Night Patrol”. To stąd pochodzą utwory takie jak „Krakowski spleen”, „To tylko tango”, „Miłość jest jak opium” czy „Raz dwa, raz dwa”.

Grupa idzie jednak za ciosem już w kolejnym roku na półkach pojawia się płyta „Mental Cut” promowana przez kawałki „Luciolla” i „Lipstick on the Glass”. Zimą 1986 roku, zaraz po występie charytatywnym dla niewidomych dzieci, Kora na scenie Sali Kongresowej informuje fanów o rozwiązaniu zespołu. Mimo zakończenia kariery, Jackowscy wywiązują się z obietnic i dwa lata później na rynek trafia wydawnictwo pod tytułem „Się ściemnia”. Klip nagrany do tytułowej piosenki jest pierwszym polskim teledyskiem wyemitowanym przez muzyczną stację MTV.

W 1990 roku Kora i Marek postawiają reaktywować Maanam, a już rok później koncertują w pełni odbudowanym składzie. Muzycy stabilizują swoje życie prywatne i grupa pojawia się na scenie z krążkiem „Derwisz i anioł”, który jest swoista mieszanką liryki i ciężkich, rockowych brzmień. Dzięki singlowi „Wyjątkowo zimny maj” Maanam znów wzbija się na szczyty list przebojów i staje w czołówce polskich kapel grających rocka. Kolejne lata to przede wszystkim długie trasy koncertowe, jednak już w 1994 roku na rynek trafia nowy longplay zespołu pod tytułem „Róża”. Za to wydawnictwo znów odpowiedzialny jest Neil Black, a album promują single „Wieje piaskiem od strony wojny” oraz „Nic dwa razy”, który jest aranżacja muzyczna wiersza Wisławy Szymborskiej.

Mija rok i „Róża” pokrywa się platyną. Dwa lata później Maanam wypuszcza „Łóżko”, które zdobywa status Złotej Płyty jeszcze przed premierą, a kilka miesięcy później na listach przebojów królują już kawałki z krążka „Klucz” zawierającego zupełnie świeży materiał. Idąc za ciosem artyści nagrywają jedenasty album, który na półkach pojawia się jako „Hotel Nirwana”. Wiosną 2004 roku ukazują się „Znaki szczególne”, tym razem jednak projekt stworzony jest w zupełnie nowym składzie. Rok później fani mogą cieszyć się z premiery boxa „Simple Story”, który zawiera aż 15 płyt podsumowujących cały dorobek sceniczny Maanamu.